Institut français
d’archéologie orientale du Caire

IFAO

Manifestations scientifiques

Abonnez-vous à la … Subscribe to the Mailing list :

<< précédente toutes les manifestations suivante >>
1301

Séminaire Qira'ât

Le dimanche 17 janvier 2021 à 18h00, YouTube Ifao

Early Coptic Letters
الخطابات القبطية المبكرة

Ahmed Nakshara

Langue : arabe.

يسعدنا دعوتكم لحضور الحلقة السادسة والثلاثون من سيمنار "قراءات فى الوثائق التاريخية المصرية، من العصور الوسطى وحتى العصر الحديث". والذى ينظمه المعهد الفرنسي للدراسات الشرقية بالتعاون مع كلية الآداب جامعة كفر الشيخ .

عنوان المداخلة: الخطابات القبطية المبكرة"

المتحدث: أحمد نقشارة، باحث دكتوراه بالمعهد الفرنسي للآثار الشرقية

المحاضرة تقام عن بعد عبر تطبيق زووم كما يمكن متابعتها على قناة اليوتيوب الخاصة بالمعهد.

لحضور المحاضرة والمشاركة في النقاش يرجى أتباع الرابط التالي

نبذة عن المحاضرة:

تعتبر الخطابات القديمة من أهم وأصدق المصادر التي وصلتنا عن حياة أسلافنا. لذا كان لظهور الخطاب القبطي في نهايات القرن الثالث أو مع بدايات القرن الرابع الميلادي، أكبر الأثر على عموم المصريين، وذلك لتمكينهم من كتابة مراسلاتهم الشخصية بلغتهم الوطنية لأول مرة بعد توقف دام لما يقرب من مائتي عام. فبعد إختفاء الديموطيقية من الأستخدام في المجال العام في أواخر القرن الأول الميلادي، كان على أغلب المصريين الذين لا يعرفون اليونانية أن يستأجروا مترج ًما لكتابة أو لقراءة خطاباتهم المكتوبة باللغة الأخيرة، لغة المراسلات الرسمية والشخصية في ذلك الوقت. ولكن مع استقرار القبطية كلغة مكتملة الأركان في حدود القرن الرابع الميلادي أصبحت كتابة

الخطابات الشخصية ممكنة وأكثر عملية في ذلك الوقت المبكر من تاريخ اللغة القبطية.

لذلك تأتي هذه المحاضرة كمحاولة لدراسة وتحليل كل من أشكال وصيغ الخطابات القبطية المبكرة (من القرن الرابع إلى القرن السادس الميلاديين). بالضافة إلى دراسة التأثيرات المتبادلة بين تقاليد كتابة الخطابات القديمة (الديموطيقية، اليونانية، القبطية).

We would like to invite you to the Thirty six session of our Seminar “Reading historical documents from Egypt, Medieval till modern times,” which the French Institute of Oriental Archaeology (IFAO) and the faculty of Arts-Kafrelsheikh University jointly organize.



Title: "Early Coptic Letters " (In Arabic)
- Speaker: Ahmed Nakshara, PhD Fellow at the IFAO

The session will be held online through the Zoom application. You can also follow it on Ifao’s YouTube channel.

To attend and take part in the discussion please follow this link

Abstract:

Letters, which have reached us from ancient world are considered the most truthful and significant sources about our ancestors’ life. Thus, the emergence of the Coptic Letter at the end of the 3rd or at the beginning of the 4th centuries AD enabled Egyptians from corresponding in the Egyptian vernacular for the first time after almost 200 years of cease. As from the end of the first century AD and due to the disappearance of the Demotic from the daily life usage, an Egyptian not acquainted to Greek had to hire a translator either to write or to read a letter written in the latter language, the official language of both official and private correspondence at the time. However, after the full establishment of the Coptic as a language around the 4th century AD it became both possible and more practical to shift from Greek to Coptic in private letters writing in this early stage.

Therefore, this online lecture attempts to analyze both the format and formulae of these early Coptic letters (from the 4th to the 6th centuries AD). It examines, moreover, the mutual influences between the Demotic, Greek, and Coptic epistolography.

1301Ahmed Nakshara - أحمد نقشارة
أمين متحف بالمتحف المصري الكبير وطالب دكتوراه بجامعة القاهرة، وباحث دكتوراه بالمعهد الفرنسي للآثار الشرقية
Curator at the Grand Egyptian Museum
PhD student, Cairo University and PhD Fellow at the IFAO
évènement Facebook https://fb.me/e/42j19hC5B

Séminaire Qira'ât

The seminar "Reading historical documents from Egypt, Medieval till modern times", "Qira’at", literally means "readings, interpretations", is organized by Magdi Guirguis and Frédéric Abécassis who invite researchers who can express themselves in Arabic and present documents they comment. The presentation is usually followed by comments from the organizers and a discussion with the audience.
يعكس عنوان هذه السلسلة من الندوات "قراءات" تعدد تفسيرات الوثائق التاريخية، عنوان الندوة الكامل هو "قراءة الوثائق التاريخية من مصر من العصور الوسطى حتى العصر الحديث". ينظم الندوة مجدي جرجس وفريديريك أبيكاسيس الذين يدعون باحثين يمكنهم التعبير عن أنفسهم باللغة العربية وتقديم أحد الوثائق والتعليق عليها. عادة ما يتبع العرض التقديمي تعليقات من المنظمين ومناقشة مع الجمهور.