Institut français
d’archéologie orientale - Le Caire

Manifestations scientifiques

Pour recevoir les annonces des manifestations que nous organisons, abonnez-vous à la liste de diffusion…

Subscribe to our mailing list for the announcements of our events …

[Manifestations de l'Ifao] :

<< précédente toutes les manifestations suivante >>
1202

Les Séminaires Riwaq

Le samedi 23 novembre 2019 à 17h00, IFAO géolocalisation IFAO

التنوع الجغرافي وأثره على العمارة الإسلامية في اليمن - Geographical Diversity and its Impact on Islamic Architecture in Yemen

أ.د/ أسامة طلعت


Partenaire(s) de l’Ifao: Faculty of Archeology, Cairo University


La conférence aura lieu en arabe.

تشغل اليمن كما هو معروف الزاوية الجنوبية الغربية من شبه الجزيرة العربية، وهي بلد تضرب بجذورها في عمق التاريخ، وكان للحضارة والعمارة الإسلامية فيها امتدادا طبيعيا وموروثا حمل تجارب طويلة في فهم جغرافية المكان، ومتطلبات الموقع والمناخ، وبطبيعة الحال عرفت العمارة اليمنية في العصر الإسلامي منشآت لم تكن معروفة من قبل أهمها عمارة المساجد والمساجد الجامعة والمدارس، كما استوعبت وحدات وعناصر معمارية شاعت في أرجاء العالم الإسلامي مثل المآذن والواجهات المزخرفة والقباب الضريحية. وللعمارة اليمنية الإسلامية رغم ذلك خصوصية فرضتها جغرافية المكان وتأثيرها على التضاريس والمناخ وطبيعة السكان وتكيفهم الموروث مع طبيعة بلدهم. ويلاحظ الباحث في العمارة اليمنية الإسلامية تنوعا في عمائرها ارتبط أول ما ارتبط بالمكان، فهناك عمارة المناطق الجبلية في شمال اليمن ووسطه حيث العاصمة صنعاء وأب وتعز وغيرهم، وهناك عمارة مناطق السهل الساحلي الغربي في زبيد وبيت الفقيه في الجنوب الغربي وحتى عدن في الجنوب ووصولا إلى المكلا والشحر على البحر العربي في الجنوب الشرقي، واخيرا عمارة الداخل أو وادي حضرموت حيث العمارة الطينية في سيئون وشبام حضرموت تريم ووصولا إلى قرية نبي الله هود في الشرق. ولكل منطقة من هذه المناطق خصائصها المعمارية، وسوف نعمل في هذا العرض إلقاء الضوء على تلك الخصائص وأسبابها وتأثير جغرافية المكان من حيث التضاريس والمواد الخام والمناخ والسكان على عمائر هذه المناطق.

Yemen located in the southwestern corner of the Arabian Peninsula, it is a country deeply rooted in history, the Islamic civilization had a natural extension and inherited long experiences in understanding its geography, Location and climate.

Obviously, Yemeni architecture in the Islamic era had known a new structures, like congregational mosques and ritual schools. It also absorbed architectural units and elements which was so popular throughout the Muslim world such as minarets, decorated facades and mausoleums.

However, Yemeni Islamic architecture has a specificity imposed by the geography of the place and its impact on the terrain, climate and nature of the population and their adaptation inherited to the nature of their country.

The researcher in the Yemeni Islamic architecture notes the diversity of its buildings was associated with the place, like the architecture of mountainous areas in the north and center of Yemen, where the capital Sana’a, the city of Ibb, Taiz and others, There is the architecture of the areas of the western coastal plain in Zabid and Beit al-Faqih in the south-west and even Aden in the south and up to Mukalla and Shahr on the Arabian Sea in the southeast, and finally Wadi Hadhramaut where the mud architecture in Sayoun, Shibam Hadramout and Tarim, to the village of Nabi Allah Hood in the east.

Each of these areas has its own architectural characteristics, I will work in this lecture to shed light on those characteristics and the impact of the geography of the place in terms of terrain, raw materials, climate and population on the buildings of these areas.

1202
Head of the Department of Islamic Archeology, Faculty of Archeology, Cairo University Acting Vice Dean for postgraduate Studies and Research
رئيس قسم الآثار الإسلامية بكلية الآثار جامعة القاهرة والقائم بأعمال وكيل الكلية للدراسات العليا والبحوث
évènement Facebook https://www.facebook.com/events/2505010429574771/

Les Séminaires Riwaq
Cycle de séminaires en études islamiques et coptes organisé par Dr. Ahmed El Shoky et Frédéric Abécassis.