Institut français
d’archéologie orientale - Le Caire

Manifestations scientifiques

Pour recevoir les annonces des manifestations que nous organisons, abonnez-vous à la liste de diffusion…

Subscribe to our mailing list for the announcements of our events …

[Manifestations de l'Ifao] :

<< précédente toutes les manifestations suivante >>
1177

Séminaire

Le samedi 28 septembre 2019 à 17h00, IFAO géolocalisation IFAO

أضواء جدیدة على رنك الدبوس شعار الجمقدار. - The Mace Emblem as the Sign of Gumqdār: A Reconsideration

Prof. Dr. Ahmad Abd el-Rzek Ahmad


Partenaire(s) de l’Ifao: Faculty of Arts, Ain Shams University, Archeology Department


La conférence aura lieu en arabe.

یلقى هذا البحث الضوء على الدبوس شعار الجمقدار الذي سبق لعالم الآثار الإسلامیة ال ا رحل ل. ا. مایر أن اكتشفه في عام ١٩٣٧ م وذلك من خلال دراسة تاریخیة وأثریة للدبوس كأحد الأسلحة الفردیة وكأحد آلات الرمي بالنیران أو النفط أو البارود أثناء الاحتفالات المختلفة إبان العصر المملوكي، وكأحد الرنوك الوظیفیة، وذلك من خلال استعراض أهم الدبابیس القتالیة التي وصلت إلینا، وكذا الرسوم والأشكال المختلفة الخاصة بها التي أشارت إليها المخطوطات وكتب الفروسیة والفنون الحربیة التي وضعت في زمن سلاطین الممالیك، هذا فض لاً عن إضافة تحف جدیدة من الفخار المطلي والزجاج المموه بالمینا زینت بالدبوس شعار الجمقدار، غاب عن مایر ومن جاء بعده، التعرف علیها والوصول إلیها عند اكتشاف هذا الرنك، أو عدها خطأ شكلاً من أشكال رنك البوق، الأمر الذي ساعد على إماطة اللثام وكشف اللبس والخطأ الذي وقع فیه مایر ومن سار على دربه من علماء الآثار الإسلامیة من حیث الخلط بین رنك الدبوس ورنك البوق الذي یعد في الواقع لا وجود له بسبب التشابه الشدید بین أشكال بعض الدبابیس المملوكیة ذات الرؤوس الناقوسیة أو المثلثة الشكل التي تشبه زهرة اللوتس، وشكل البوق.


This paper reconsiders the emblem of gumqdār or mace bearer during the mamlūk

period, which was first discovered by L. A. Mayer in 1937. It examines the mace in its historical and archaeological context as an individual weapon during wars; as a means for releasing cartridges of fire, naphtha, and gunpowder during mamlūk ceremonies; as well as being a mamlūk emblem representing a military office in the mamlūk court. It inspects a number of the most important military maces, and represents various figuresand illustrations often referred to in mamlūk manuscripts and treatise on chivalry or warfare. Moreover, it explores a number of mamlūk glazed earthenware and enameled glass with this emblem that had previously been either overlooked, or had been identified as the emblem of trumpet by Mayer & those writing after him. The method followed here has revealed the confusion & error Mayer and those who followed his footsteps fell into. This paper seeks to distinguish between the mace as a mamlūk emblem and the trumpet, which is not an emblem at all as had once been believed.


The confusion is mainly due to the great similarity between the trumpet and the mamlūk maces represented either having a bell-shaped head, a triangular form, or lotus_shaped.

1177

أ.د. أحمد عبد الرازق أحمد


أستاذ متفرغ بقسم الآثار، كلیة الآداب، جامعة عین شمس، مصر

Faculty of Arts, Ain shams University, Egypt
évènement Facebook https://www.facebook.com/events/735928746848218/